Unknown
Assalamualaikum.. -2 Feb 2016 -

hai readers semua.. hhehehe wanie ada exam sebenarnya esok... :'( 15% pulak tu.. exam statistic.. wuuuaaaaaa malas nya nak study... wanie memang x suka benda yang banyak kira2 nie.... xsuka xsuka wuuuuaaaa.. buku dah buka untuk study tp mood study tu x dtg lagi... macam mana nie.. sekrang dah pukul 1.35 pagi... esok dah la kelas pagi... help help... hahhahaha meroyan malam2 hari... xpe la esok time bangun subuh la wanie study sebab orang kata study pagi2 terutamanya lepas subuh lagi cepat inga dan memang dah try buat and berkesan.( ayat nak sedapkan hai sendiri hahahaha)

malam nie just nak share tentang study.. dari pada budak tadika sampai la kita yang dah berusia nie bila sampai bab2 study nie memang la rasa malas sangat.... time nak study tu la kita akan rasa otak jemmm.... mengantuk laaa.... malas la... nak buat benda lain la... dah macam2 lagi la... so bila kita dah ada anak2 nanti bila dieorang malas nak study or nangis2 bila kita minta dieorang study kita jangan la marah2 dieorang sebab kalau kita kat tempat dieorang pun kita mesti buat benda yang sama ea dak??? betol kan??? tapi bagi yang memang rajin dan suka study tu lain la.. tapi korang tetap x boleh paksa2 anak2 study.. maksud wanie nak ajak anak2 study kena la pada caranya sebab budak2 zaman sekarang nie kalau di paksa makin x nak la jawapan nya,.. walaupun wanie xda anak lagi tapi benda nie based on my experience yang da 4 orang adik hahahaha

First at the beginning letakkan goal untuk anak2 kita. contohnya kita tanya dieorang apa yang dieorang paling nak sangat.. then bila dieorang dah nyatakan hasrat dieorang so kita umpan la dieorang dengan benda yang dieorang nak tu.. kita cakap la kalau nak benda tu ibu boleh bagi tapi dengan syarat adik kene rajin ke sekolah dan dapat semua 'A' baru ibu belikan.. kalau tengok dari segi negative memang nampak macam ajar anak jadi materialistic tapi bagi wanie negative thinking macam tu salah dan kuno sebab semua orang xnak buat benda yang sia2 anak2 x tahu apa kebaikan dieroang study tp dengan cara nie kita dah mengajar anak2 yang dengan study ia dapat bantu dieorang untuk dapatkan sesuatu jadi bila dieorang dewasa nanti dieorang akan sedar dan tahu yang kalau nak sesuatu mesti ada usaha baru la dieorang akan dapat apa yang dieorang nak..

so dengan cara tu anak2 secara x langsung akan rajin ke sekolah.. akan selalu belajar dan berusaha sebab dieroag dah nampak matlamat dierang study.. jadi dari situ pelan2 kita ceritakan pada dieroang tentang kepentingan pelajaran dalam hidup dieorang.. sebab bagi wanie nak ajar anak2 kena ada taktik dan teknik yang betol.. mana boleh2 paksa2 kita pun xsuka orang paksa kita macam tu dengan anak2 kita.. kita pun suka buat sesuatau bila ada something yang kita nak achieve macam tu juga dengan anak2.. dari situ kita dah ajar anak2 untuk mendisiplin kan diri, sentiasa letak matlamat hidup dan berusaha untuk berjaya..

hehhe ok la sampai sini je ea.. harap2 dapat membantu kita semua dan pada yang x setuju dengan cara nie sila diamkan diri dan jangan bagi apa2 feedback negative ea sebab x nak tahu hahahahaha setiap orang ada cara masing2 yang x setuju jangan la ikut kan senang xyah nak emo2 hahahaha

ok la korang gudnite..


Salam Sayang
WanieZulkafli
XOXO

0 Responses

Post a Comment